مقالات مقالات .

مقالات

کاربرد نوروفیدبک

افزایش تمرکز با نوروفیدبک

نوروفیدبک برای درمان بسیاری از بیماری ‌ها و اختلالات موثر است و می ‌تواند به شکل بسیار قوی، علائم مرتبط با مشکلات روانشناختی را بهبود دهد. از جمله کاربردهای نوروفیدبک می ‌توان به افزایش تمرکز اشاره نمود. تمرکز یکی از توانایی‌ های مغزی هر انسانی است که او را برای انجام کارها و درست انجام دادن آ‌نها یاری می‌ کند. برخورداری از تمرکز در همه جنبه‌ های زندگی، رفتار و عملکرد و ارتباط با دیگران بسیار مهم می باشد. به همین دلیل به این توانایی مغز توجه ویژه‌ ای می گردد.

راه های درمانی زیادی مانند دارو درمانی، مشاوره، آموزش درمانی و ... برای افزایش تمرکز وجود دارد. اما در برخی از موارد دارو، کاری از پیش نمی برد و باید روش های دیگری را نیز انجام داد. آموزش مغز یک راه قدرتمند برای بهبود تمرکز می باشد. هنگامی که امواج مغزی آهسته لوب فرونتال مغز شما بیش از حد قوی هستند، می تواند حالت خواب، هیجان و ... را به وجود آورد.

می توان از نورفیدبک برای تحریک و سرعت بخشیدن به مغز استفاده نمود و باعث بیدار یا هوشیار شدن مغز شد. امواج مغز باعث تولید جریان الکتریکی شده که سلول های مغزی را به یکدیگر متصل می کند و ارتباط می گیرند.

با استفاده از سنسور هایی رو پوست می توان این فعالیت ها را اندازه گیری، نظارت و بررسی نمود. با استفاده از نقشه مغز می توان فعالیت مغزی که باعث علائمی در فرد شده را شناسایی کرد و سپس می توان متناسب با آنها برنامه آموزشی را برای بهبود انجام داد.
بنابراین در روش نوروفیدبک، الکترود بر روی پوست سر فرد مورد نظر قرار می گیرد و امواج الکتریکی مغز ثبت شده و به فرد بازخورد می دهد که در این حالت یک خود تنظیمی آموزش داده می شود.
در یک جلسه نوروفیدبک، آنچه که مغز انجام می دهد با آنچه می خواهید مغز انجام دهد، مقایسه می گردد. زمانی که مغز در حال نزدیک شدن به حالت مناسب است، یک پاسخ مثبت دریافت می شود. صداها و عکس ها می گویند، فرد به یک حالت آرام رسیده و حالتی مطلوب دارد.

 


نکات مهم درباره افزایش تمرکز با نوروفیدبک

• جلسات نوروفیدبک را باید به طور کامل انجام داده و به خوبی پیگیری نمایید. استمرار و مداومت در درمان و تکمیل دوره نوروفیدبک اهمیت بسیاری در رسیدن به یک نتیجه مطلوب دارد. زیرا آثار و نتایج مثبت آن تا پیش از جلسه 10 درمان قابل مشاهده نیست.

• تعداد دقیق جلسات نوروفیدبک مشخص نیست. زیرا این روش موجب یادگیری مغز می ‌شود و این یادگیری در هر فرد با دیگری متفاوت است. همچنین شدت بیماری و اختلال نیز مشخص می‌ کند که فرد پس از انجام چند جلسه به نتیجه قطعی می ‌رسد. اما معمولا تعداد جلسات آن بین 30 تا 40 جلسه می باشد.

• مدت زمان اجرای هر جلسه نوروفیدبک بین 30 تا 45 دقیقه است که به تشخیص درمانگر از روش ‌های درمانی مختلفی در آن استفاده می ‌شود.

• با انجام نوروفیدبک و تکمیل دوره درمان آن، مغز به مهارت جدیدی دست می ‌یابد و روش ‌های تنظیم خود را می ‌آموزد. همانطور که ما مهارت ‌هایی مانند خیاطی، رانندگی و ... را می ‌آموزیم و آن را فراموش نمی ‌کنیم، مغز هم به همین شیوه عمل می‌ کند. بنابراین نتیجه درمان این روش پایدار و ثابت می باشد.

• عمل به توصیه ‌های درمانگر، انجام منظم تمرین ‌ها و همراهی خانواده برای اثر بخشی درمان، لازم و ضروری است.

• اگر برای درمان اختلال یا مشکلات خود با تجویز پزشک متخصص دارو هم مصرف می ‌کنید، تشخیص قطع مصرف آن باید با نظر پزشک متخصص کلینیک انجام گیرد.


سخن پایانی

نوروفیدبک از جمله جدیدترین و موثرترین درمان‌ های روانشناختی به شمار می ‌رود که برای درمان بسیاری از بیماری ‌ها و اختلالات کاربرد دارد. درمان تمرکز با نوروفیدبک همچنین دیگر اختلالات مانند افسردگی، اضطراب، بیش ‌فعالی، اوتیسم، اختلال خواب، بهبود حافظه و ... با کمک این شیوه درمانی جدید به خوبی صورت می گیرد. نوروفیدبک در سعادت آباد آماده ارائه خدمات نوروتراپی به شما عزیزان می باشد و شما را از ابتدا تا انتهای این مسیر و رسیدن به سلامت روان همراهی می کند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۲۶:۲۸ توسط:admin موضوع: نظرات (0)