مقالات مقالات .

مقالات

تاریخچه تولید خودروی آریو

خودروسازی سایپا در سال 1393 خودروی s300 را مونتاژ و با نام ایرانی آریو وارد بازار کرد. تولید این خودرو در ایران تا 1399 ادامه داشت اما پس از آن به دلیل عدم واردات قطعات مورد نیاز و همچنین ورشکستگی شرکت مادر، تولید آن متوقف شد. طراحی ظاهری بدنه ی این خودرو دقیقا مشابه خودروهای برند تویوتا می باشد. در نتیجه به لحاظ ظاهری برتری قابل توجهی نسبت به خودروهای هم رده خود دارد. البته این شباهت فقط در ظاهر است و در نوع موتور و مشخصات فنی متفاوت می باشند. موتور آریو ساخت میتسوبیشی است.

 

 

مشخصات فنی خودروی آریو

خودروی آریو با دو موتور مختلف تولید می شود. حجم یکی از آن ها 1.5 و حجم دیگری 1.6 می باشد که هر دو ساخت میتسوبیشی هستند. گیربکس آن که محصول کمپانی zf آلمان می باشد، به صورت های دستی و اتوماتیک عرضه می شود. البته قابلیت اتوماتیک فقط برای پیشرانه 1.6 فعال است. گیربکس آن دو حالت 5 دنده دستی و 4 دنده اتوماتیک دارد. اما اکثر رانندگان معتقد هستند که گیربکس اتوماتیک این خودرو عملکردی ضعیف دارد و در سراشیبی ها و سربالایی با تاخیر عمل می کند. در مقایسه وزن 1275 کیلوگرمی خودرو با موتور 112 اسب بخار و گشتاور 151 نیوتن متری می توان فهمید که این خودرو شتاب خوبی ندارد. در حالت اتوماتیک 14 ثانیه و در حالت دستی 12 ثانیه، شتاب صفر تا صد آن زمان می برد. می توان گفت مصرف بنزین استانداردی دارد که مقدار آن در هر صد کیلومتر 7 یا 6 لیتر می باشد.

 


مشخصات بدنه

الگوبرداری از تویوتا و استفاده از سبک های ساده و مینیمال، ابهت خاصی به این خودرو بخشیده است. با اینکه در طراحی ظاهری این خودرو ، خلاقیت چندانی دیده نمی شود، اما اجزای آن هماهنگی خوبی با یکدیگر دارند. نمای جلویی دارای چراغ های چهار ضلعی است. این چراغ ها قابلیت تنظیم دارند. لامپ های هالوژنی آن ها که در دو طرف قسمت جلوپنجره قرار گرفته اند، جلوه ی خاصی به نمای جلویی خودرو می دهد. چراغ های مه شکن کمی پایین تر در دو طرف دریچه ورودی هوا تعبیه شده اند و فضای خالی پایین را به خوبی پر می کنند. جلو پنجره این خودرو با طراحی فوق العاده خاص، نمای روبرویی آن را شبیه به کیا سراتو کرده است. اما در رابطه با چراغ های عقبی آن می توان گفت ساده و معمولی با کمی کشیدگی هستند. در حالی که طراحان امروزی سعی می کنند با کشیده تر کردن چراغ ها، ظاهری جذاب تر به نمای پشتی خودرو ها بدهند. نمای جانبی طول زیادی دارد. همچنین با خطوط حجم دهنده، حجمی محسوس به آن داده شده است و دستگیره های کرومی، ظاهری شیک به آن بخشیده اند. از نقاط ضعف آن می توان به بالا بودن صندوق عقب اشاره کرد که دید پشتی راننده را محدود می کند. خودرو آریو با توجه به قیمت مناسب، در مقایسه با نمونه های هم رده، طراحی منحصر به فرد و فوق العاده ای دارد.

 


طراحی داخلی

طراحی داخلی آن به غیر از غربیلک فرمان کاملا مشابه خودرو تویوتا آلیون می باشد. استفاده از قطعات کرومی با پلاستیک در ساختار داشبورد باعث شده تا کیفیت پایین پلاستیک ها کمتر به چشم بیاید. همچنین استفاده از چوب در طراحی داشبورد انتخاب هوشمندانه ای بوده و جلوه خاصی به آن بخشیده است. مدل اتوماتیک آن دارای یک صفحه تک رنگ لمسی و سیستم پخش آن قابلیت اتصال به USB ، CD و حافظه میکرو SD را دارد. فاصله بین دو محور آن 2.7 متر می باشد و به تقلید از خودروهای تویوتا فضای داخل کابین بزرگ و مناسب خانواده می باشد. افراد قد بلند هم می توانند به راحتی از نشستن در این خودرو لذت ببرند. طراحی صندوق عقب آن با حجم 457 لیتر به گونه ای است که فضای آزاد زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. برای افزایش فضا می توانید صندلی های عقب را جمع کنید و صندوق عقب بزرگ تری داشته باشید. صندلی های چرمی بیشتر جنبه زیبایی دارند و سرنشین هنگام استفاده طولانی مدت از آن دچار خستگی می شود. مدل اتوماتیک آن از قابلیت سانروف برخوردار می باشد. سر و صدای زیاد موتور در داخل کابین از دیگر معایب آریو می باشد که می توانست با عایق بندی اصولی رفع شود. غربیلک فرمان هم از لحاظ ظاهری و هم کیفیت نتوانسته رانندگان را راضی کند و جزو معایب بزرگ این خودرو بشمار می رود. همچنین در طراحی پنل کیلومتر شمار هم ایراداتی وارد است. طراحی آن به گونه ای شیب دار است که راننده نمی تواند به راحتی آن را ببیند. البته از این نکته که سایپا در طراحی داخلی این خودرو صرفا به زیبا بودن ظاهر توجه نموده و از مواد مصرفی بی کیفتی استفاده کرده است، نمی توان چشم پوشی کرد.

 


مزایای آریو

• فضای کابین بزرگ: فاصله بین دو محور آن 2.7 متر می باشد و این موضوع نشانگر فضای داخلی بسیار بزرگ است. آریو خودروی مناسبی برای مصارف خانوادگی می باشد. کابین بزرگ و جادار آن فضای راحتی برای سرنشینان تامین می کند. همچنین صندوق عقب بزرگ آن در مسافرت ها برای خانواده راحتی را به ارمغان می آورد. خودروی آریو در مقایسه با خودروهای هم رده خود از لحاظ جادار بودن در صدر قرار می گیرد.

• پیشرانه قوی و کارآمد: یکی از مزایای برجسته این خودرو، پیشرانه قدرتمند آن می باشد. پیشرانه این خودرو ساخت میتسوبیشی ژاپن است و در دو حجم 1.5 لیتری و 1.6 لیتری عرضه می شود. همچنین مصرف سوخت پایین ویژگی مهم دیگری از این خودرو می باشد.

• سواری نرم و راحت: کمک فنر های نرم این خودرو برای راننده و سرنشینان، سواری راحت و دلپذیری به همراه دارد. همچنین پارک دنده عقب آن سنسور دارد و راننده به هنگام پارک کردن کمک می کند. گرمکن شیشه ی عقب دیگر مزیتی است که در فصل های سرد کاربرد زیادی دارد.

• سیستم ترمز و ایمنی: ترمز های جلوی خودرو از نوع دیسکی خنک شونده و ترمز های عقب دیسکی توپر هستند. سیستم ضد قفل ABS چهار کاناله که نیروی الکتریکی آن به صورت EBD توزیع می شود، سیستم ترمز آریو را فوق العاده پیشرفته و مطمئن کرده اند. در نتیجه این موارد ایمنی سرنشینان چند برابر می شود. سیستم ضد سرقت ایموبلایزر ویژگی دیگری است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد

• فرمان خودرو: آریو دارای فرمان هیدرولیکی است که به راحتی قابل چرخاندن می باشد. ستون فرمان به شکل تلسکوپی جمع می شود و قابلیت تنظیم ارتفاع دارد. صرف نظر از طراحی ظاهری آن که مناسب نیست، ساختار داخلی فرمان بسیار با کیفیت و هوشمندانه طراحی شده است.

• ایمنی: ترمز بسیار مطمئن و ایربگ های جلو که برای راننده و سرنشین هستند، ایمنی بالایی را برای این خودرو ایجاد کرده اند. در سرعت بالا درها به شکل اتوماتیک قفل می شوند. همچنین قفل کودک برای در ها و شیشه های عقب فعال می باشد. نکته مهم در مورد میزان ایمنی آریو این است که بنیاد تست تصادف و استاندارد چین، 5 ستاره را برای میزان امنیت این خودرو در نظر گرفته است.


معایب آریو

• شتاب پایین: خودرو آریو با وزن 1275 کیلوگرم دارای موتوری با قدرت 112 اسب بخار است. با توجه به این مشخصات، متوجه می شوید که آریو شتاب خوبی ندارد. تعویض دنده و معکوس با عملکرد ضعیفی همراه است. در واقع اگر بتوان از این خودرو یک ایراد بزرگ گرفت همان شتاب بسیار پایین می باشد.

• کمبود لوازم یدکی: قطعات یدکی این خودرو علاوه بر اینکه قیمت بسیار بالایی دارند، پیدا کردن آن ها هم دشوار است. رانندگان آریو همیشه از این موضوع که لوازم یدکی این خودرو در دسترس نیست شکایت دارند.

• حذف امکانات رفاهی در نسخه تولیدی: خودروهایی که تولید داخل هستند، برخی امکانات رفاهی خودروهای وارداتی را ندارند. به عنوان مثال مانیتور از خودروهای مونتاژ داخل حذف شده است.

• سر و صدای کابین: به دلیل عدم عایق بندی استاندارد، سر و صدای موتور تا حد زیادی سرنشینان را اذیت می کند.

• کیفیت پایین قطعات: متاسفانه قطعات استفاده شده در بدنه و تجهیزات فنی این خودرو، کیفیت پایینی دارند. رانندگان این خودرو از کیفیت پایین و قیمت بالای قطعات ناراضی هستند.

• بازار خرید و فروش کم رونق: به دلایلی که بالاتر بررسی کردیم خودروی آریو در کنار قیمت مناسب و طراحی زیبا دارای معایب بسیاری می باشد. به دلیل موتور ضعیف، شتاب پایین، کمبود لوازم یدکی و... خرید و فروش این خودرو و فروش قطعات آریو در تهران به سختی انجام می شود.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۲۸:۲۰ توسط:admin موضوع: نظرات (0)