مقالات مقالات .

مقالات

فاضلاب صنعتی چیست و انواع طبقه بندی فاضلاب صنعتی

زائد از سیستم خارج می‌شود. همچنین می توان گفنت که فاضلاب‌های صنعتی، محصول جانبی صنایع و کارخانجات تولیدی هستند. صنایع و کارخانجات صنعتی مختلفی که می‌توانند مواد غذایی، پوشاک، نوشیدنی، کاغذ و انواع مواد شیمیایی مورد نیاز ما را تولید کنند، منبع اصلی تولی فاضلاب صنعتی می باشند.
در تمامی محصولات صنعتی، آب بعنوان یک ماده مصرفی در بخشی از فرایند صنعتی تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد و به فاضلاب صنعتی تبدیل می شود. با توجه به تنوع صنایع و حجم بالای تولید فاضلاب صنعتی در کشور نیازمند شناسایی روش‌های مناسب برای مدیریت و تصفیه فاضلاب‌ صنعتی می باشیم. اولین گام در مدیریت فاضلاب‌های صنعتی شناخت کامل فاضلاب صنعتی خروجی از صنایع است. یکی از اولویت‌های شرکت لیان تدبیر پارس، تصفیه و باز چرخانی فاضلاب و بازیابی پساب جهت استفاده مجد آن در صنایع مطابق با استانداردهای آب مصرفی صنایع می باشد. است.

 

شناخت فاضلاب صنعتی و طبقه‌بندی فاضلاب‌های صنعتی براساس نوع آلاینده

آشنایی با مشخصه های فاضلاب صنعتی جهت تصفیه پساب صنعتی

شناخت مشخصات فاضلاب صنعتی از مراحل اساسی طراحی سیستم های تصفیه فاضلاب و پساب صنعتی می باشد. بدون در دست داشتن داده های قابل اعتماد در این مورد طرح های تصفیه فاضلاب صنعتی با مشکلات زیادی نظیر افزایش هزینه ها، مشکلات نگهداری و بهره برداری و نرسیدن به اهداف تصفیه پساب صنعتی مطابق با استانداردها مواجه خواهند شد. مشخصه های فاضلاب صنعتی شامل:
- مشخصه های کمی فاضلاب صنعتی
- مشخصه های کیفی فاضلاب صنعتی می باشد.

مشخصه های کمی فاضلاب صنعتی


مقدار فاضلابی که به وسیله یک مجتمع صنعتی تولید می شود، اساس طداحی تاسیسات جمع آوری، پمپاژ، تصفیه فاضلاب صنعتی و دفع آن به شمار می رئد، بنابراین باید مقادیر جریان فاضلاب صنعتی و تغییرات آن با روش هایی مناسب جهت تصفیه فاضلاب صنعتی برآورد شود.

مشخصه های کیفی فاضلاب صنعتی


مشخصات فیزیکی،شیمیایی و زیست شناسی فاضلاب صنعتی


1- مشخصه های فیزیکی فاضلاب صنعتی (مواد جامد ، رنگ ، بو ، دما ، کدورت و چگالی)

مواد جامد فاضلاب صنعتی :عبارت است از مواد شناور ، مواد قابل ته نشینی ، مواد کلوییدی و مواد محلول است . در کل مواد جامد فاضلاب صنعتی عبارت است از تمام موادی که به شکل پسمانده تبخیر فاضلاب در دمای 103 تا 105 درجه باقی می ماند.
رنگ فاضلاب صنعتی: نمایانگر وضعیت یا عمر فاضلاب صنعتی است رنگ هر فاضلاب نمایانگر وضعیت کیفی فاضلاب صنعتی آن نیز میباشد.
بوی فاضلاب صنعتی: فاضلاب معمولا" از گازهای حاصل از تجزیه مواد عالی یا گازهای محلول در آن و یا از مواد افزوده شده به فاضلاب ناشی می شود بو یکی از مهمترین مشخصه های فاضلاب صنعتی است.
دمای فاضلاب صنعتی: عدم کنترل دمای فاضلاب صنعتی و فاضلاب خانگی که معمولا" به دلیل واکنشهای زیست شناختی با افزایش رو برو است باعث ایجاد شوک به آبهای پذیرنده فاضلاب های صنعتی از لحاظ افت شدید اکسیژن محلول در خلال ماههای گرم میشود (چرا که اکسیژن در آب گرم کمتر از آب سرد حل میشود ) .که ممکن است موجب مرگ ومیر در حیات آبی می شود.
کدورت فاضلاب صنعتی: شاخصی است برای تعیین کیفیت فاضلاب صنعتی و فاضلاب شهری و آبهای طبیعی از لحاظ مقدار مواد معلق اضافی و کلوییدی موجود در آن .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۴۶:۲۳ توسط:admin موضوع: نظرات (0)