مقالات مقالات .

مقالات

انواع روش های تصفیه فاضلاب صنعتی و بازیابی پساب صنعتی

• فاضلاب صنعتی ، خاصیت خورندگی و درجه اسیدی بیشتری دارد .
• امکان وجود موجودات زنده در فاضلاب صنعتی کمتر است.

انواع فاضلابهای صنعتی تولیدی از یک واحد صنعتی جهت تصفیه پساب صنعتی

1- فاضلاب فرآیند : فاضلابی که در خط تولید ایجاد شده و دارای مواد یا محصولات آن واحد میباشد. مثلادر فاضلاب کارخانه نساجی( موادی مانند رنگ ، روغن و آحار مواد سفید کننده یا دترجنتها موجود می باشد.)
2- فاضلاب ناشی از دیگهای بخار، فاضلاب احیای رزینها و برج خنک کننده حاوی نمکهای محلول و فلزات هستند که با فاضلاب فرآیند ماهیت کاملا متفاوتی دارند.
3- فاضلاب ناشی از شستشوی دستگاهها و ماشین آلات کارخانه: در مواقع تعمیر یک واحد صنعتی این فاضلاب تولید می شود.
4- فاضلاب ناشی از شستشوی کارگران یا استحمام و فاضلاب انسانی این فاضلاب کاملا مشابه با فاضلاب خانگی بوده است.

 

اهداف اصلی در تصفیه فاضلاب صنعتی

. تصفیه فاضلاب صنعتی جهت تامین شرایط بهداشتی برای زندگی مردم
. تصفیه فاضلاب صنعتی جهت پاک نگهداشتن محیط زیست
. تصفیه فاضلاب صنعتی جهت بازیابی فاضلاب

 

فرآیندهای مختلف تصفیه فاضلاب صنعتی

تصفیه فاضلاب چه وقتی که به صورت مصنوعی و در تصفیه خانه انجام می گیرد و چه وقتی که به صورت طبیعی و خود به خودی رخ می دهد به سه گونه ممکن است انجام شود.
اول: تصفیه مکانیکی یا تصفیه فیزیکی فاضلاب صنعتی
دوم: تصفیه زیستی یا تصفیه بولوژیکی فاضلاب صنعتی
سوم: تصفیه شیمیایی فاضلاب صنعتی

فرآیندهای مختلف تصفیه فاضلاب صنعتی

تصفیه فاضلاب صنعتی به روش فرایند لجن فعال متعارف

Conventional Activated Sludge
تصفیه فاضلاب شهری یا فاضلاب صنعتی به روش یک سیستم لجن فعال معمولی (CAS) معمولاً شامل یک مخزن هوادهی است که برای تخریب بیولوژیکی از آن استفاده می شود و یک زلال ساز ثانویه (مخزن رسوبگذاری) که در آن لجن از فاضلاب تصفیه شده جدا می شود.
اولین مرحله از سیستم CAS مخزن هوادهی است که فاضلاب در آن با هوا مخلوط می شود تا میکروارگانیسم ها فعال شوند. در حین هضم فاضلاب ، ارگانیسم ها با یکدیگر برخورد می کنند و ذرات تشکیل می شوند که ظرفیت بیشتری برای تخریب اجزای بیولوژیکی فاضلاب دارند.

تصفیه فاضلاب صنعتی به روش فرایند لجن فعال متعارف

مخزن هوادهی توسط یک زلال ساز ثانویه یا مخزن رسوب گذاری دنبال می شود. در طی این مرحله ، میکروارگانیسم ها همراه بامواد آلی جذب شده به خود، ته نشین می شوند.
آب حاصل از شفاف کننده جهت تصفیه بیشتر به دستگاه های ضد عفونی یا سایر واحدهای تصفیه منتقل می شود.
بخشی از میکروارگانیسم ها به منظور نگه داشتن بار میکروارگانیسم ها در سطح کافی برای ادامه روند تخریب بیولوژیکی ، به درون مخزن هوادهی بازگردانده می شود.

 

تصفیه فاضلاب صنعتی به روش لجن فعال با هوادهی گسترده

تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی به روش فرآیند لجن فعال پرکاربردترین روش تصفیه فاضلاب است. با استفاده از آن ،میکروارگانیسم های معلق رشد یافته مواد موجود در فاضلاب را تجزیه میکند. هوادهی ، مخلوط کردن هوا و مایع وسیله ای است که برای سرعت بخشیدن به واکنش هایی که در فرایند صورت می گیرد. روشهای هوادهی شامل اپری کردن مایع به هوا، انتشار هوا به داخل مایع یا آشفتگی مایع برای ترویج جذب سطحی هوا است. یک سیستم هوادهی گسترده شامل امکاناتی برای هوادهی و مخلوط کردن ، ته نشینی، بازگشت لجن فعال شده و حذف مواد جامد است.
در این روش فاضلاب شهری یا فاضلاب صنعتی در معرض هوا می گیرد. در این روش لجن تولیدی ته نشین می شود و بخشی از آن به تانک هوادهی بازگشت داده می شود. پارامترهای کلیدی که هوادهی گسترده را از سایر فرآیندهای لجن فعال متمایز می کند ، زمان احتباس هیدرولیک تقریبا 24 ساعت و مدت زمان نگه داشتن مواد جامد (SRT) در حوضه هوادهی است. هوادهی را می توان با هواسازهای نصب شده در سطح یا دیفیوزرهای زیر آب تهیه کرد. هواکشهای سطحی ممکن است به صورت افقی در حوضه نصب شوند ، به صورت عمودی سوار یا شناور شوند. دیفیوزرهای فرو رفته ممکن است ثابت یا معلق باشند. هواسازها برای تنظیم اکسیژن محلول در حوضه ممکن است روشن یا خاموش یا مدوله شده باشند تا بتوانند به صورت بیولوژیکی منجر به حذف مواد آلی شوند.

تصفیه فاضلاب صنعتی به روش لجن فعال با هوادهی گسترده

تصفیه فاضلاب صنعتی به روش فرآیند راکتور پر و خالی شونده نا پیوسته (SBR)

SBRیک پیکربندی متفاوت از سیستم های لجن فعال معمولی است ، که در آن فرایند ها در راکتور انجام می شود، جایی که شرایط مختلف در رآکتور اما در زمان های مختلف حاصل می شود. این تصفیه شامل یک چرخه پنج مرحله ای است: پر کردن، واکنش، ته نشینی، تخلیه و سکون. در طول واکنش ، اکسیژن توسط یک سیستم هوادهی به سیستم اضافه می شود. در طی این مرحله ، باکتریها ماده آلی را مانند سیستم های لجن فعال اکسیده می کنند. پس از آن ، هوادهی متوقف می شود تا لجن حل شود. در مرحله بعد ، آب و لجن از هم جدا می شوند و لایه رویی از محفظه واکنش تخلیه می شود. بسته به میزان تولید لجن ممکن است مقداری لجن نیز تخلیه شود. پس از گذشت یک مرحله از کار ، مخزن با جریان جدیدی از فاضلاب پر می شود.
حداقل دو مخزن مورد نیاز است زیرا جریان ورودی مداوم در طول فرایند لازم است که جمع آوری شود. سیستم های کوچک ممکن است فقط یک مخزن اعمال کنند. در این حالت ، جریان ورودی یا باید در یک حوضچه نگه داشته شود یا بطور مداوم در قسمت پایین مخزن تخلیه شود تا در مراحل رسوب گذاری، تخلیه و سکون مزاحم نشود. SBR ها برای جریانهای پایین مناسب هستند ، زیرا اندازه هر مخزن با حجم فاضلاب تولید شده در طول دوره تصفیه در مخزن دیگر تعیین می شود.

SBR

 

تصفیه فاضلاب صنعتی به روش دیسک بیولوژیکی گردان (RBC)

تصفیه فاضلاب صنعتی به روش فرایند دیسک بیولوژیکی دوار (RBCs) در تصفیه فاضلاب صنعتی به عنوان یک فرآیند تصفیه ثانویه استفاده می شوند. فرایند RBC باعث می شود تا فاضلاب را با مواد بیولوژیکی در تماس باشند تا آلودگی های موجود در فاضلاب را قبل از تخلیه به محیط حذف کنند. فرآیند RBC معمولا در جایی استفاده شود که فاضلاب برای تصفیه بیولوژیکی فاضلاب صنعتی مناسب باشد. این فرایند ساده تر از لجن فعال است زیرا بازیافت پساب یا لجن لازم نیست. از مزایای فن آوری RBC می توان به مدت زمان تماس طولانی تر، سطح بالاتری از تصفیه نسبت به فیلترهای معمولی با سرعت بالا و همچنین کمتر حساس بودن اشاره کرد. فاضلاب شهری خام نباید مستقیما به سیستم RBC وارد شود. مخازن رسوب گذاری اولیه برای از بین بردن ذرات درشت و معلق همچنین روغن یا چربی قبل از فرآیند RBC مورد نیاز است.

RBC

تصفیه فاضلاب صنعتی به روش چربی گیری ثقلی API

این روش در اوایل سال 1950 به طور وسیعی مورد استفاده قرار گرفت. معمولا برای تصفیه فاضلاب صنعتی پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و صنایعی که فاضلاب روغنی تولید میکنند و ... به کار می رود. جداکننده API معمولاً اولین و مهمترین مرحله تصفیه فاضلاب در پالایشگاه های نفتی است. عملکرد اصلی جداکننده API حذف اکثر روغن و مواد جامد معلق از فاضلاب پالایشگاه قبل از فرآیندهای بعدی تصفیه فاضلاب پایین دست است. بیشتر پالایشگاه ها API را بعنوان فناوری انتخابی برای تصفیه فاضلاب اولیه خود در مرحله جداسازی روغن / جامد انتخاب می کنند.

API

تصفیه فاضلاب صنعتی به روش چربی گیری با صفحات مورب CPI

فاضلاب صنعتی تولیدی از تأسیسات تولید نفت و گاز غالبا به تعدادی مرحله برای تصفیه مؤثر برای از بین بردن روغن و مواد جامد نیاز دارد. یک واحد CPI می تواند به عنوان دستگاه اصلی حذف روغن / مواد جامد بسیار مؤثر باشد. جداسازی چربی و روغن از آب ، پساب و فاضلاب صنعتی توسط چربی گیری با فرایند CPI به طور گسترده ای به کار می رود. این سیستم شامل صفحات موجدار موازی می باشد که تعداد و زاویه ی این صفحات بر اساس جریان فاضلاب صنعتی و مشخصات کیفی آن می باشد. اثربخشی این روش در معرض عوامل مختلفی از جمله اختلاف چگالی و دانسیته ، ویسکوزیته ی روغن ، عوامل محیطی و غیره قرار دارد.

CPI

تصفیه فاضلاب صنعتی به روش شناور سازی با هوای محلول (DAF)

Dissolved Air Flotation

تصفیه فاضلاب صنعتی به روش شناورسازی با استفاده از هوا به عنوان یکی از روشهای جداسازی ذرات (سنگ معدن) در سال 1900 به کار رفت. شناورسازی یک روش تصفیه فیزیکی است که برای جداسازی ذرات جامد یا مایع از یک فاز مایع به کار می‌رود. جداسازی از طریق وارد کردن حبابهای ریز گاز (معمولاً هوا) به داخل فاز مایع صورت می‌پذیرد. حبابهای هوا به ذرات جامد می‌چسبند و نیروی شناوری مجموعه ذره و حبابهای گاز به قدری زیاد است که سبب صعود ذره به سطح می‌شود؛ بدین ترتیب می‌توان ذراتی را که چگالی آنها از مایع بیشتر است، به صعود به سطح واداشت .
مزیت اصلی شناورسازی بر ته‌نشینی این است که در این روش، ذراتی را که بسیار کوچک و یا سبک هستند و به آرامی ته‎نشین می‌شوند، می‎توان کاملتر و در زمان کوتاهتر حذف کرد.

DAF

 

تصفیه فاضلاب صنعتی به روش راکتور بیوفیلمی با بستر متحرک (MBBR)

تصفیه فاضلاب صنعتی به روش راکتور بیوفیلمی با بستر متحرک در اواخر سال 1980به طور پیشرفته مورد استفاده قرار گرفت. این فرآیند برای از بین بردن مواد آلی ، نیتریفیکاسیون و دفع نیتروژن استفاده می شود. سیستم MBBR از یک سیستم هوادهی لجن فعال تشکیل شده است که در آن لجن در حامل های پلاستیکی بازیافت و جمع آوری می شود. این حامل ها با سطح بزرگ داخلی برای تماس با آب ، هوا و باکتری ها بهینه شده اند. باکتری ها / لجن فعال شده در سطح داخلی حامل ها رشد می کنند. باکتری ها مواد آلی موجود در فاضلاب را تجزیه می کنند. لجن اضافی از حاملها جدا می شود و با آب تصفیه شده به سمت جداکننده نهایی جریان می یابد. بسته به کاربردهای خاص ، این سیستم می تواند از سیستم یک مرحله یا چند مرحله ای تشکیل شود. راکتور بیوفیلم بستر متحرک (MBBR) می تواند به عنوان یک سیستم دو فازی (بی هوازی) یا سه فازی (هوازی) با حامل های بیوفیلم پلاستیکی آزاد حرکت کند. از این سیستم ها می توان برای تصفیه فاضلاب شهری و تصفیه فاضلاب صنعتی ، آبزی پروری ، نیترات زدایی از آب آشامیدنی استفاده کرد. این سیستم شامل یک راکتور بیوفیلم غمطه ور و واحد جداسازی مایع - جامد است.

MBBR

تصفیه فاضلاب صنعتی به روش فرآیند بیو راکتور غشائی (MBR)

بیوراکتورهای غشایی برای تصفیه فاضلاب صنعتی یا تصفیه فاضلاب شهری ترکیبی از یک روش تصفیه بیولوژیکی رشد معلق معمولاً فرایند لجن فعال، با تصفیه غشایی، به طور معمول میکروفیلتراسیون با فشار کم (MF) یا غشاهای اولترافیلتراسیون (UF) است. از غشاها برای جداکننده جامد-مایع استفاده می شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۴۳:۵۰ توسط:admin موضوع: نظرات (0)